2.2 Vad hotar vår gemenskap?
Köttslig söndring
Det finns tre saker som historien om och om igen har
visat på som orsak till söndringar: Maktkamp,
penningbegär och sexuella synder. Paulus säger att
penningbegäret är en rot till allt ont och varnar
för dispyter om ord för att hävda den egna
visheten. Sexuell omoral har ofta lett till kyrkoledares
fall.
Martin Luther säger i Stora galaterbrevskommentaren,
att livet är vårt, i motsats till läran, som
är Guds. När det gäller livet skall vi
ödmjuka oss till det yttersta och om så
behövs avstå från yttre fördelar bara
vi kan bevara enheten.
|
|
Läran är himlen, livet är
jorden. I livet finns synd, villfarelser, orenhet och
bittert elände. Där skall kärleken ha
överseende, finna sig i åtskilligt, låta
sig bedragas, tro, hoppas och uthärda allt, där
skall syndernas förlåtelse regera, bara inte
synden och villfarelsen försvaras.
|
Stora galaterbrevskommentaren (SGK, 1939), s. 474
|
Falsk lära
Läran däremot har vi inte rätt att
härska över. Vi har inte rätt att ändra
läran för att undvika söndring. Luther
säger:
|
|
Läran är inte vår utan Guds.
Vi är endast hans kallade tjänare.
Därför kan vi inte uppge eller förändra
en enda prick i den.
|
SGK, s. 470
|
Vi är beredda att bevara frid och
kärlek gentemot alla, om de bara låter oss
behålla läran om tron hel och oskadd. Lovar de
inte detta, så kräver de förgäves
kärlek av oss. Förbannad vare den kärlek, som
upprätthålls på bekostnad av trons
lära!
|
SGK, s. 471
|
Luther tar fram bilder av lärans odelbarhet:
Läran är nämligen att
jämföra med en matematisk punkt, den är inte
delbar.
Läran bör alltså vara som en enda,
obruten och cirkelrund guldring utan någon som helst
fog. Den minsta spricka gör nämligen att ringen
inte längre är hel.
|
SGK, s. 470,
471
|
2.2 En rätt söndring
Det är alltså den falska läran som hotar
gemenskapen. Den sanna läran ger inte upphov till
söndringar, men den måste bittert konstatera den
söndring som den falska läran medför, som
Luther säger i anslutning till orden om hur
tjänstekvinnan och hennes son Ismael
förföljde löftessonen Isak:
Vi se överallt oroligheter,
förföljelser, sekter och förargelse. Om vi
därför inte stålsatte våra sinnen med
detta tröstens ord från Paulus och andra
liknande, och om vi inte hade en säker insikt i
artikeln om rättfärdiggörelsen, skulle vi
icke kunna uthärda Satans våld och list. ...
Förvisso smärtar det oss djupt, då vi
måste höra, att allt var lugnt och fredligt,
innan evangeliet kom, men att nu, sedan det blivit känt
och spritt, allt är i uppror, att hela världen
är i rörelse och hotar störta samman.
Då en köttslig människa hör
sådant, tager hon genast anstöt, i det att hon
anser, att undersåtarnas uppstudsighet mot
överheten, uppror, krig, pest, hunger,
omstörtningar av städer, länder och riken,
sekter, förargelse och allt möjligt sådant
ont kommer av denna lära. Mot denna
förfärliga anstöt böra vi låta oss
upprättas och styrkas av denna ljuvliga tröst, att
de fromma i denna världen måste ha namn och rykte
om sig att ställa till uppror och splittring och allt
möjligt ont.
|
SGK, s. 428
|
Och när Luther längre fram talar om
glädjen i förföljelsen säger han:
Kyrkan tillåter icke, att denna
glädje tas ifrån henne. Därför skulle
jag icke gärna vilja, att påve, biskopar, furstar
och svärmeandar vore överens med oss. Sådan
endräkt skulle nämligen vara ett säkert
tecken på att vi förlorat den rätta
läran. Kort sagt, kyrkan måste lida
förföljelse, när hon lär evangeliet
rent.
|
SGK, s. 476
|
Jesus förutsäger att sådana
söndringar skall uppstå, när han sänder
ut sina lärjungar:
Tro inte att jag har kommit för att
skapa fred på jorden. Jag har inte kommit med fred
utan med svärd. Jag har kommit för att skilja en
son från sin far, en dotter från sin mor och en
sonhustru från sin svärmor, och en man får
sina egna till fiender. Den som älskar sin far eller
mor mer än mig är mig inte värdig, och den
som älskar sin son eller dotter mer än mig är
mig inte värdig. Den som inte tar sitt kors och
följer mig är mig inte värdig.
Kyrkan måste vara på vakt mot den falska
läran och ta avstånd från den oberoende
varifrån den kommer, för att den inte skall
få förstöra tron och gemenskapen. Den finns
alltså en rätt söndring, även om den
för det köttsliga sinnet är
frånstötande.
|
Matt 10:34-38
|
2.3 Dra gränser mot villfarelsen
Jesus själv undervisar oss klart om
nödvändigheten att vara på vakt mot de
falska lärarna och dra sig ifrån dem:
Akta er för de falska profeterna, som
kommer till er klädda som får men i sitt inre
är rovlystna vargar.
|
Matt 7:15
|
Ty falska messiasgestalter och falska
profeter skall träda fram och göra stora tecken
och under för att om möjligt bedra även de
utvalda.
|
Matt 24:24
|
En främling följer de inte, utan
flyr bort från honom, därför att de inte
känner igen främlingars röst.
|
Joh 10:5
|
Både Paulus och Johannes ger oss allvarliga
förmaningar. Först ett citat från Paulus
avskedstal till de äldste i Efesus:
Jag vet att när jag har lämnat er,
skall rovlystna vargar komma in bland er, och de skall inte
skona hjorden. Ja, ur er egen krets skall män
träda fram och förvränga sanningen för
att dra lärjungarna över på sin sida.
Håll er därför vakna och kom ihåg att
jag ständigt i tre års tid natt och dag har
varnat var och en av er under tårar.
|
Apg 20:29-31
|
Jag uppmanar er, bröder, att ge akt
på dem som vållar splittring och kan bli er till
fall, i strid mot den lära som ni har fått
undervisning i. Vänd er bort från dem. Ty
sådana tjänar inte vår Herre Kristus utan
sin egen buk, och med milda ord och vackert tal bedrar de
godtrogna människor.
|
Rom 16:16-17
|
Gå inte som omaka par i ok med dem som
inte tror. Vad har väl rättfärdighet med
orättfärdighet att göra? Eller vad har ljus
gemensamt med mörker? Hur kan Kristus och Beliar komma
överens? Eller vad kan den som tror dela med den som
inte tror? Vad kan ett Guds tempel ha för gemenskap med
avgudarna? Vi är den levande Gudens tempel, ty Gud har
sagt: Jag skall bo hos dem och vandra med dem, och jag skall
vara deras Gud, och de skall vara mitt folk,
Därför säger Herren: Gå ut från
dem och skilj er från dem och rör inte vid
något orent. Då skall jag vara er Fader, och ni
skall vara mina söner och döttrar, säger
Herren, den Allsmäktige.
|
2 Kor 6:14-18
|
Den som inte förblir i Kristi lära
utan går utöver den, han har inte Gud. Den som
förblir i hans lära har både Fadern och
Sonen. Om därför någon kommer till er och
inte för med sig denna lära, så skall ni
inte ta emot honom i ert hem eller hälsa honom
välkommen. Den som välkomnar en sådan
gör sig medskyldig till hans onda gärningar.
|
2 Joh v. 9-11
|
Den falska läran kommer
vanligen smygande (se
illustration),
inifrån kyrkans egen krets, som Paulus säger i
citatet ovan. Han säger till korintierna:
Sådana som de är falska apostlar,
ohederliga arbetare, och uppträder som Kristi apostlar.
Och det är inget att förvåna sig över.
Satan själv gör sig lik en ljusets ängel.
Därför är det inte underligt att också
hans tjänare uppträder som tjänare åt
rättfärdigheten.
|
2 Kor 11:13-15
|
Den falska läran väcker intresse. Ibland
använder den sig av alla tänkbara
kraftgärningar, tecken och under för att
förvilla också de trogna.
Ty om någon kommer till er och predikar
en annan Jesus än den vi har predikat, eller om ni tar
emot en främmande ande eller ett främmande
evangelium som ni tidigare inte tagit emot, då
fördrar ni det bara alltför väl.
|
2 Kor 11:4
|
Ty det skall komma en tid då
människor inte längre skall stå ut med den
sunda läran, utan efter sina egna begär skall de
samla åt sig mängder av lärare, allteftersom
det kliar dem i öronen.
|
2 Tim 4:3
|
Den laglöses ankomst är ett verk av
Satan och sker med stor kraft, med lögnens alla tecken
och under och med all slags orättfärdighet som
bedrar dem som går förlorade, eftersom de inte
tog emot sanningen och älskade den, så att de
kunde bli frälsta. Därför sänder Gud en
kraftig villfarelse över dem så att de tror
på lögnen och blir dömda, alla dessa som
inte har trott på sanningen utan njutit av
orättfärdigheten.
|
2 Tess 2:9-11
|
Här har vi verkligen oerhört starka ord, som
påminner om talet om Guds utlämnande till synd i
Rom 1. Villfarelsen är alltså ett resultat av att
människor inte tagit emot sanningen! Det finns
verkligen skäl att noggrant studera sådana
allvarliga vittnesbörd i denna tid.
|
Rom 1:24-28
|
Sammanfattning
Den falska läran kommer sällan med tydliga
attacker mot det bibliska budskapet. Den erbjuder ett
lockande alternativ, och kommer med smygande
förändringar i kyrkans egen förkunnelse. Det
gäller för Guds folk att ha goda
fåraöron, så att vi kan ta avstånd
från sådant när det kommer.
Den falska läran vill ofta hävda en skenbar
enhet. Den drar inga gränser. Det är Guds rena
lära som måste dra gränserna, men det
är den falska läran eller köttsligheten som
är orsak till söndringen.
|
|