1 Definitioner och
frågeställningar
2 Lära och liv
3 Grundförutsättningar för kyrkogemenskap
3.1 Skriftens lära är enDet finns inte många läror som är rätta. Det finns inte många sätt att skära bitar ut den kristna lärokakan, många synsätt, tolkningar. Jesus säger sig vara Sanningen och han ber: |
|
|
Joh 17:17 |
Därför säger han: |
|
|
Joh 8:31-32 |
Tidigare läste vi Paulus' ord i 1 Kor 1:10 om vikten att vara fullkomligt enade, och Luthers jämförelse med läran som en matematisk punkt och som en ring. 1500-talets lärda skrev långa utredningar, som fick namnet Konkordieformeln, enhetsformeln, i syfte att bevara enheten, och som vår kyrka bekänner sig till. |
|
Vi hysa alls intet tvivel om att det i de kyrkor, som
ännu icke i alla stycken kommit till enighet med oss,
finns många gudfruktiga, redbara människor, som
vandra i hjärtats enfald, icke förstå saken
rätt, men icke finna behag i smädelserna mot den
heliga nattvarden, sådan den efter Kristi instiftelse
utdelas i våra kyrkor och sådan den hos oss
läres i enlighet med hans instiftelseord. Men de skola
&endash; det är vårt hopp &endash; så
snart de rätt undervisats i läran, med den helige
Andes ledning tillsammans med oss och våra kyrkor och
skolor vända sig till Guds ords ofelbara sanning. |
SKB s. 40 |
3.2 Våra aktiviteter i kristen gemenskap är en enhetSom vi såg tidigare, utgår de olika uttrycken för gemenskap, aktiviteterna, från den enda, gemensamma läran. Här uppstår många frågor. Kan man delta i en gudstjänst eller ett bibelstudium som hålls av en präst som offentligt förnekat centrala delar av tron? Kan man hävda att biskopen har en falsk lära och samtidigt låta honom installera, viga eller välsigna till ett ämbete? Kan man ta avstånd från kvinnopräster i princip, men ändå hälsa en sådan i gudstjänst med "med dig vare ock Herren"? Kan man gå till döparsamfunds gudstjänster blott de inte nämner dopet? I fråga om oklar lära måste vi, om vi följer Jesu undervisning (Matt 18:15&endash;17) och Luthers och andra goda lärares exempel, först försöka samtala med prästen för att försöka övertyga honom om hans svaghet eller direkta fel, om möjligt genom att med en eller två andra, och slutligen föra saken inför församlingen. Om alla dessa försök misslyckas måste vi dra konsekvensen och bryta gemenskapen. Och då är det hyckleri om vi fortsätter med en del gemensamma aktiviteter av olika hänsyn. I många fall är det i dag omöjligt att gå enskilt till den präst som för ut ett falskt budskap. Då måste han tillrättavisas offentligt. Luther sökte inte enskilt samtal med Erasmus när denne hade skrivit en bok mot Luthers lära om den trälbundna viljan, utan han skrev själv en bok, och den ledde till stor anstöt och minskat stöd. Luther ville inte räcka brodershanden till Zwingli sedan det i samtalen i Marburg blivit klart att han inte erkände realpresens, alltså att Kristi kött och blod ges oss i brödet och vinet. CA VII utsäger vad vi kan acceptera för olikheter för att bevara enhet: |
|
|
SKB s 59 |
Vi kan alltså fördra olika tänkesätt
i fråga om adiafora, men inte ifråga om Guds
ords lära. |
|
3.3 KonsekvenserBekännelseskrifterna sammanställer ofta de omstridda läropunkterna med det positiva gentemot det negativa: vi tror, lär och bekänner, resp. vi förkastar och fördömer. Utgående från dem blir följande frågor helt klara:
I dag har tillkommit en del frågor, som enligt den lutherska kyrkans lära inte borde ha varit något problem. Eftersom frågeställningarna är nya, finns de inte direkt med i bekännelseskrifterna, men väl i deras anda. Enligt Skriften är de helt klara:
Så finns det också praktiska ställningstaganden, som många lutheraner finner vara helt klara enligt Skriften och goda lärares undervisning, men som andra inte finner lika klara. Den mest brännande frågan är: Kan vi vara medlemmar i och stöda ett sådant kyrkosamfund
För min del har jag efter ett vacklande under en lång tid funnit att gränsen är överskriden. Det går inte att hävda att folkkyrkan skulle vara trogen sin goda bekännelse i praktiken. Dess ledare har upprepat och hårdnackat försvarat falsk lära, och den sprider sig allt mer och i allt snabbare takt. För de dyrbart återlösta själarnas skull som vi har ansvar för ber jag om hjälp med att hitta en ny form av gudstjänstgemenskap, som kan förmedla hela kyrkans uppdrag: förkunnelse av det rena evangeliet och en rätt förvaltning av sakramenten. Att komma fram till en sådan praxis är inte lätt. Jag vädjar om att vi skall göra detta utan att bränna broar. Det skulle behövas oändligt tålamod, ödmjukhet och vishet, och sådant finns inte bland människor. Därför behöver vi en myckenhet av Guds ords studium, och vi behöver varandra för att tillrättavisa, upprätta och förmana. Jag kan inte visa någon konkret väg, för jag vet inte vart vägen bär. Men de små steg vi tar framåt skall vi ta i lydnad för Guds ord och i tro på hans löften. När Mose och Israels folk stod inför havet, med Faraos här bakom och öken till sidorna, ljöd det hoppingivande budskapet mitt i det tröstlösa läget: Herren skall strida för er, och ni skall vara stilla därvid. Samma löfte har också vi idag. SOLI DEO GLORIA.
|
|