Föredrag
vid ELTK:s temadag 1.12.2001 i Vasa i Todistajaseuras bönehus. Artikeln,
samt andra motsvarande föreläsningar, finns på finska
på Aholas
webbplats. I
denna föreläsning har jag inte använt direkta citat
ur någon annan bok än Bibeln. Men jag vill betona att
jag under cirka 30 år har läst renläriga böcker
av Luther och att innehållet i denna föreläsning
grundar sig på den allmänna uppfattning som jag har tillägnat
mig under forskningen. Ärade åhörare: du ska nu
bedöma vad du hör är denna lära av Gud
eller talar jag någonting som kommer av mig själv. Man
kan dela rättfärdigheten (justitia) i två delar:
Guds rättfärdighet och djävulens rättfärdighet.
Och rättfärdiggörelsen kan delas under två
rubriker: a) den objektiva rättfärdiggörelsen och
b) den subjektiva rättfärdiggörelsen. Vidare kan
man dela den subjektiva rättfärdiggörelsen i två
delar: b1) trons rättfärdighet och b2) civil rättfärdighet.
För
att kunna börja studera ämnet ska vi hålla i minnet
några bibelverser som hjälper oss att förstå
vårt ämne. Den första versen är Romarbrevet
1:17 Rättfärdighet från Gud uppenbaras i evangelium,
av tro till tro, som det står skrivet: Den rättfärdige
skall leva av tro. Den andra versen är i Jesaja 64:6:
Vi är alla orena, alla våra rättfärdiga
gärningar är som en smutsig klädsel. Vi kommer alla
att vissna som löv. Som löv förs bort av vinden kommer
vi att föras bort av våra missgärningar. Guds
rättfärdighet Gud
är själv rättfärdig i sina gärningar och
i sin vilja. Guds rättfärdighet är i sista hand en
okänd egenskap för en fördärvad människa
och den kan inte uttömmande utforskas ens av den klokaste människa.
Guds rättfärdighet kan bara bli känd i den omfattning
som Han har kungjort den i sin uppenbarelse i Bibeln genom den Helige
Ande. I
denna föreläsning ska vi inte fördjupa oss i djävulens
rättfärdighet. Jag skall bara kort säga att djävulens
rättfärdighet i grunden är stolthet och försök
att upphöja sig till Guds jämlike. I allmänhet är
det att vara emot Gud i allt. Tyvärr kan man hitta detta också
i alla själafiendens tjänare och budbärare. Den är
också viljan att sabotera den allsmäktige Guds gärningar
och budskap. Om någon säger att hon känner själafiendens
verksamhet bättre än Guds rättfärdighet så
måste jag utfärda en varning: Det kan du inte göra.
Man måste först känna Guds sinne innan man kan lära
känna djävulens sinne. Till
sin natur är en människa en flykting och fiende till Gud.
I syndafallet har människan anslutit sig till djävulen
och blivit hans bundsförvant. Människan känner inte
sin bedrövliga situation i sitt naturliga tillstånd.
En naturlig människa tror att hon är i gudomlig rättfärdighet
när hon är underkastad själafienden och i hans slaveri.
Under själafiendens dominans rättfärdigar människan
sina mest förskräckliga gärningar. Den
Helige Ande är Guds kraft som överbevisar världen,
d.v.s. dig och mig, om synd och rättfärdighet och dom,
för världens otros skull. Den som verkligen har kommit
att känna Guds rättfärdiga vilja såsom han
bevisar den i sin lag, har också kommit att känna den
verkliga föroreningen, arvsynden och dess följder: döden
och andlig skilsmässa från Gud. När läran om
Guds rättfärdighet är i kraft, d.v.s. lagen i undervisningen,
leder den Helige Andes främmande ämbete människan
mot sanningen. Där lärarna har förkastat Guds lag
kommer hedendomen fram i all sin kraft. Där fruktar man inte
Gud. Där Guds lag får skära in i människans
hjärta och väcka henne till personlig syndakännedom,
kommer hon i nöd och törstar efter den Guds vilja som
vi känner som Guds kärlek. Det är Guds rättfärdighets
andra speciella egenskap, genom vilken han ger liv till världen.
Syndakännedomen måste vara en realistisk verklighet,
men evigt liv i Kristus hör sedan till trons område.
Gud
förklarar den ogudaktige rättfärdig Till
den som säger att Gud är kärlek också i den
meningen att han inte kan fördöma någon till evig
fördömelse (apokatastasis-läran) utan att
alla ska bli frälsta till evigt liv oberoende av tron, ska
man säga klart: Du berövar Gud hans rätt till sin
lag och rättfärdighet. Om man bekänner läran
om den objektiva rättfärdiggörelsen, leder det månne
till att man förnekar trosrättfärdigheten, till antinomism
och till läran att alla blir frälsta? Jag svarar: det
är struntprat. Tvärtom: den objektiva rättfärdiggörelsen
är enligt Bibelns lära trons innehåll och den leder
den troende till effektiv helgelse. Den som inte känner objektiva
rättfärdiggörelsen känner inte Jesu ord på
korset: Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig? Den
objektiva rättfärdigheten är Guds [eget] verk 1.
Ingen människa var där för att hjälpa Gud eller
gav råd till honom 2. Det handlar om
det Guds verk genom vilket han har åstadkommit, att människan,
som är död i synderna, blir rättfärdig inför
honom. Varför behöver man då rättfärdiggörelsen?
Orsaken är arvsynden och Guds kärlek mot sin skapelse,
mot människan som är andligt död för arvsyndens
skull. Gud tillåter inte att djävulen får den triumfen,
att han slutligt skulle förlora den människa som han själv
har skapat. Genom Kristi verk ser Gud människan framför
sig som rättfärdig. Gud ser då bara sin Sons verk.
Sonens verk tillräknas oss (forensiskt). Den heliga Skrift
lär att den som har Sonen också har Fadern. De som genom
tron är förenade med Sonen, är inte oäkta barn
3. Detta
Kristi rättfärdiggörande verk framhävs speciellt
i andra delen av vår trosbekännelse. Det är fråga
om den treenige Gudens andra persons, Sonens, uppdrag att lida helvetets
straff i stället för den fallna människan och att
fullkomligt uppfylla Guds lag för människan 4.
Det är fråga om Kristi görande och lidande lydnad.
Den som förnekar den objektiva rättfärdigheten förnekar
Kristus. Honom har ni att tacka för att ni är i
Kristus Jesus, som Gud för oss har gjort till vishet, rättfärdighet,
helgelse och återlösning, för att det skall ske
som står skrivet: Den som berömmer sig skall berömma
sig av Herren. 1 Kor 1:3031. Med
många olika ord och exempel lär Gamla Testamentet hur
Gud förklarar den ogudaktige rättfärdig. Till den
som tvivlar på Kristi verks tillräcklighet för frälsningen
säger vi kraftigt: Ingen otrogen kommer att se Guds rike. Han
förringar giltigheten av Kristi högsta ämbete, som
han har fått av Fadern. Ta Johannesevangeliet 3:16 på
allvar och lär dig. Det stället lär att Gud har älskat
bara på detta sätt, och att den som förkastar denna
tro ska bli dömd till förtappelse. Alltså: tvivla
inte, utan tro. Behåll vad du har. Den
objektiva rättfärdiggörelsen är Guds verk och
[helt] oberoende av människan.
Han tillåter inte att man bryter mot detta med människoverk
eller gottgörelser. De som eftersträvar lagens rättfärdighet
5 föraktar Guds objektiva verk när
han förklarar den ogudaktige rättfärdig. Det är
också så att otrogna, fariseer och alla som lever i
lagens verk tror att deras offer behagar Gud. I domen gäller
endast Sonens rättfärdighet. Gud vet inte om något
annat. Utan
tro är det omöjligt att behaga Gud Evangeliet
är Guds verk genom vilket han delger sina gärningar och
verk till människor. Evangelium är Guds kraft som frälser
var och en. När man talar om tron talar man om subjektiv rättfärdighet.
Egentligen är det fråga om att människan fattar
vad den objektiva rättfärdigheten är och tar den
till sig. Den Helige Ande väcker människan till att ta
emot gåvorna som ges genom Ordet och sakramenten. Bekännelsen
lyder då att Kristus har köpt och vunnit mig fri från
syndens, dödens och djävulens makt. Nu gäller dopets
gåva och förpliktelse. För
några år sen talade jag om tron med en nypietist. Han
ansåg att tron är helt och hållet människans
egen avgörelse och eget verk. Jag förklarade för
honom att man för att vara helt säker på detta resultat
och vara konsekvent i denna åsikt, borde uppfylla lagen helt
och hållet. Man borde se till att inte ens den minsta tanke
går sina egna vägar. Ytterligare måste man göra
så många botgärningar som möjligt, så
att man kan vara säker att Gud ger det vittnesbördet att
man har sonat sina synder. Denna Muroma-anhängare var häpen.
Han kunde inte vara helt säker på sin frälsning.
Han saknade i själva verket trons rättfärdighet 6.
Hans lära om sakramenten indikerade samma sak: den var nästan
den samma som de reformertas. Han förnekade att pånyttfödelsen
sker i dopet och menade att nattvarden bara är en minnesmåltid.
För
tron måste det finnas en fast grund. Tron baseras inte på
sig själv utan på Guds objektiva rättfärdiggörelse
som han förut har åstadkommit. Trons huvudsak är
inte goda gärningar eller tron på sig själv utan
trons föremål, Kristus för oss (satisfactio vicaria),
Kristus för mig. När man äger Kristus genom tron
är det ingen nöd på den sista dagen, ty Kristus
har lidit vårt straff och han har uppfyllt lagen. I domen
räknas detta till förmån för den troende. Dessutom
har Gud helt godkänt Kristi verk när han uppväckte
honom från döden och när han upphöjde honom
på sin högra sida. Och han har givit ett gott vittnesbörd
om sin Son som förpliktar också oss: Denne är
min Son, den Älskade. Lyssna till honom! I domen svarar
Kristus för mig. Det är ju så i Guds domstol att
om du inte har Kristus genom tron så har du ingen i stället
för dig i domstolen. Då ansvarar varje åtalad för
sig själv. Vi vet av Bibelns ord att hennes öde då
blir den eviga fördömelsen. Man
ska förklara sakerna här i nådens tid. Därför
skall ni veta, mina bröder, att det är genom honom som
syndernas förlåtelse predikas för er, och att var
och en som tror förklaras rättfärdig i honom och
fri från allt som ni inte kunde frias från genom Mose
lag. Se därför till att det som är sagt hos profeterna
inte drabbar er: Se, ni föraktare, häpna och gå
under: en gärning utför jag i era dagar, en gärning
som ni aldrig kommer att tro, när man berättar den för
er. Den
allmänna rättfärdiggörelsen förutsätter
att man genom tron äger den, alltså trons rättfärdighet.
Man ska genast förkasta t.ex. sådana heresier som påstår
att alla ska bli frälsta. Och om den irrläran drivs, att
det inte finns någon objektiv rättfärdiggörelse
utan i stället någon sorts laggärning som man kallar
trons rättfärdighet, då är man vilse. Då
har man övergett den renläriga lutherdomen och förflyttats
under påvens primat. Den
civila rättfärdigheten Blir
du konfunderad när man talar om Jakobs lära om verk och
rättfärdiggörelsen? Ni ser alltså att
en människa erkänns som rättfärdig genom gärningar
och inte bara genom tro. Jak 2:24. Det är många
som inte har förstått vad detta verkligen betyder utan
missförstått Jakobs ord. Jakob
talar om hur trons rättfärdighet uppträder i människans
naturliga liv, alltså i tankar, ord och verk. Den rena läran
om goda gärningar kan vi läsa om i Bibeln: Så
säger HERREN: Den vise skall inte berömma sig av sin vishet,
den starke inte av sin styrka och den rike inte av sin rikedom.
Den som vill berömma sig, han skall berömma sig av att
han har insikt och känner mig: Att jag är HERREN, som
verkar med nåd, rätt och rättfärdighet på
jorden. Ty däri har jag min glädje, säger HERREN.
(Jer.9:2324) Inte
heller troendes civila rättfärdighet är för
arvsyndens skull på sådan nivå att man
skulle kunna presentera den för Gud som sin rättfärdighet.
Jag har många gånger hört förklaringar som
går ut på att en människa får evigt liv eller
evigt fördömelse på grund av sina goda respektive
onda gärningar. I varje fall är det helt klart att den
som lämnar denna världen i otro ska hamna i helvetet och
att den som lämnar denna världen i tro på Jesus
ska ärva det eviga livet. Man
gör inte goda gärningar för att få evigt liv,
utan den som är rättfärdig genom tron gör goda
gärningar (trons frukt) i tiden för att visa sin tacksamhet.
På detta sätt befinns hon rättfärdig även
i sina gärningar, liksom Abraham. När troende gör
goda gärningar är det inte av rädsla för helvetet
eller för att förtjäna himlen, utan av tacksamhet
för att hon har fått Guds rättfärdighet genom
nåden. Det skulle vara ganska konstigt av en troende att döda,
stjäla eller göra allt möjligt ont som han bara hann
göra. Har ni hört att det finns sådana troende människor?
Det har jag inte hört, fastän det har påstått
att de finns. Men otrogna gör vad som helst och sedan säger
de att de gör allt med rent samvete. Prästerskapet
har det huvudsakliga ansvaret för undervisningen I
denna liberalteologiska tid har avfallet från Ordet kommit
fram även bland dem som är i det höga andliga ståndet.
Där finns många som har fallit i otro. De gör till
adiafora sådana läror (till exempel läran om ämbetet)
som har klara bud i Guds Ord. Vi kan säga att alla inte gör
goda gärningar fastän man allmänt säger så.
Det är orätt att rena sitt samvete genom att vägra
att tro Guds ord som Guds ord. Det är bra att minnas att Gud
har rätten att fråga efter sitt ord när det
är redovisningens tid: Vem har varit trogen mot ordet? För
att bevara förståelsen av rättfärdiggörelseläran
ren så att den håller måttet inför Gud, måste
vi kunna bevara och behandla ämnet läromässigt konsekvent
och framför allt i enlighet med vad Guds ord lär. Vi måste
alltså bevara Guds egen uppenbarelse om saken. Man ska inte
bära främmande eld till altaret. För att den rätta
läran om rättfärdiggörelsen ska ha framgång
i församlingen måste församlingens lärare ha
den rätta uppfattningen om Bibeln: Bibeln är Guds Ord.
Det finns många blinda och sådana som bryter sin ed
som de har avlagt framför Gud. Det har också förut
funnits stumma hundar på Jerusalems murar. De har glömt
Hesekiels allvarliga varning till lärarna. De
som fått lära liberalismen på de teologiska fakulteterna
och är en blind hop det finns bara få undantag
kan helt enkelt inte lära ut rättfärdigheten
som gäller framför Gud. Deras lära är en rörig
lära som innehåller gärningar, och sådan att
den som lyssnar på det måste falla i gropen som en blind
och livlös. Målet för deras lära är inte
den eviga frälsningen utan ett välbalanserat liv i denna
tid. När man talar filosofi, om jordiska [gärningar] och
goda gärningar och undviker att tala om evigheten har man helt
gått vilse. Nuförtiden förnekar man tyvärr
helvetets existens och förkastar på samma gång
Bibelns auktoritet. Men när man förstår Guds rättfärdighet,
blir frågan om himlen och helvetet klar. Gud kommer en gång
att fråga också efter detta. Den borde höras från
prästens läppar redan här i nådatiden. PS
Jag har skrivit en artikel som behandlar detta ämne och den
har publicerats i Todistaja 11/2001 under rubriken: Jumalalle
kelpaa vain Poikansa vanhurskaus. I den artikeln finner
du svaret på frågan: Kan man i den allmänna
rättfärdiggörelsens bemärkelse säga att
alla människors synder är förlåtna? NOTER 23.2.2002
Översättning från finska: J-E Tiri, reviderad: H
Pihlajamaa/OÖ
1 Objektiivinen vanhurskauttaminen on itse Jumalan toimi.
2 när han utförde den objektiva rättfärdiggörelsen
(översättarens anmärkning!)
3
äpäriä
4
viimeistä piirtoaan myöten.
5 lainvanhurskautta
6 uskonvanhurskaus