Vi
firar Kyndelsmässodagen, eller med en äldre
benämning jungfru Marie kyrkogångsdag. Enligt
Mose lag skulle varje förstfödd pojke
överlämnas åt Herren och lösas tillbaka
med offer, och för moderns rening skulle bäras
fram ett offer. Jesus skulle i allt ställas under
lagen. Därför måste också Maria offra
för honom åt Herren. Då
Paulus talar om att Sonen blev född av kvinna, anknyter
han till protoevangeliet i 1 Mos 3:15: han är kvinnans
säd. Men det betyder också att han är sann
människa, som i allt ska bli frestad som vi.
Vi
skall läsa om hur Jesus bars fram i templet i Luk
2:22-24: Låt
oss se vad som står i Mose lag, 3 Mos 12. En kvinna
som födde en son skulle vara oren i sju dagar och sedan
på den åttonde dagen skulle hans förhud
omskäras. Sedan skulle kvinnan stanna hemma i
trettiotre dagar. För en flicka gällde dubbla
tiden. Efter denna tid skulle hon föra ett
årsgammalt lamm till uppenbarelsetältets
ingång (det representerade templet under
ökenvandringen) som brännoffer och en ung duva
eller en turturduva som syndoffer. Men om hon inte hade
råd med ett får skulle hon ta två
turturduvor eller två unga duvor. Vi
lägger märke till att Josef och Maria inte hade
råd med ett får, utan fick hålla sig till
de fattigas offer: två turturduvor eller två
unga duvor. Jesus föddes alltså i ett fattigt
hem. Han kom inte till någon furstlig familj, utan
skulle lida umbäranden och nöd allt från sin
barndom. En tid efter det här måste han ju
också fly med sina föräldrar till Egypten,
efter att de vise männen hade uppvaktat med sina
gåvor. Det
ställe som Lukas citerar är från 2 Mos 13:2,
12, där Gud ger föreskrifter åt Mose i
samband med uttåget ur Egypten: Två
gånger upprepas detta med att allt
förstfött, eller det som öppnar moderlivet,
tillhör HERREN. Det är invävt i anvisningarna
om påskfirandet, som sker när Israels folk
lämnar Egypten. Utifrån
dessa anvisningar skall vi begrunda två saker: offret
och helgelsen. Påskmåltidens
instiftelse återges i 2 Mos 12. Tidpunkten anges noga:
man skall välja ut ett felfritt, årsgammalt lamm
på den tionde dagen i den första månaden,
som kallas Nisan (mars-april), och det skall förvaras
till den fjortonde dagen, då man skall slakta det i
skymningen. Blodet skall strykas på båda
dörrposterna och på det övre
dörrträet till skydd för mordängeln. Och
man skall steka lammet ostyckat över eld och äta
upp allt kött, inget får lämnas kvar.
Här
är avbilden av det sanna offret: Jesus själv, som
måste offras för världens synder. Han var
utan synd, likt det felfria lammet. Men all vår synd
lades på honom, för att han skulle lida och
dö för den. Han blev vår
ställföreträdare. Han skulle offras till ett
brännoffer. När han hängde på korset
var det som om hela världens alla synder drabbade honom
som en brännstråle genom ett
brännglas. Här
finns också en bild till: man skulle äta lammets
kött. Jesus ger oss sitt eget kött att äta i
nattvarden. Där får vi hans sanna kropp och blod,
och därmed hans rättfärdighet, till liv och
salighet. Till
detta offer invigdes Jesus redan när han omskars
på den åttonde dagen, och nu offras han
åter, när han bars fram i templet av sin mor och
sin styvfar, i form av svaga bilder av det verkliga offret:
ett par duvor. Han skulle ställas under lagen för
att friköpa oss som stod under lagen. Vem
stod under lagen? I första hand var det judarna,
eftersom de hade fått Mose lag. Det fanns judar som
påstod att de höll hela lagen. Men av
berättelsen i Matt. 23, när Jesus bestraffade
fariseerna och de skriftlärda, ser vi att de inte
förmådde det. Det
fanns också sådana som grovt bröt mot
lagen, och som antingen blev fördömda i sin synd
eller som kom till Jesus och fick nåd och
barmhärtighet, som synderskan och rövaren på
korset. Hur
är det med oss? Behövs det något offer
för oss? Kanske vår kollekt och vårt
ulandsbistånd, vår kyrkogång och
vårt hederliga liv är
tillräckligt? I
den nyss avslutade presidentvalskampanjen har båda
kandidaterna upprepade gånger intygat sin kristlighet.
De har hänvisat till bergspredikan, med den gyllene
regeln, och intygat att den är deras kristna grundval.
Men vad säger bergspredikan egentligen? Låt oss
höra några stycken, enligt Matt 5: 20, 27-32,
48: Ni
har hört att det är sagt: Du skall inte
begå äktenskapsbrott. Jag säger er: Var
och en som med begär ser på en kvinna har
redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt
hjärta. Om ditt högra öga förleder
dig till synd, så riv ut det och kasta det
ifrån dig! Det är bättre för dig att
en av dina lemmar går förlorad än att
hela din kropp kastas i Gehenna. Och om din högra
hand förleder dig till synd, så hugg av den
och kasta den ifrån dig! Det är bättre
för dig att en av dina lemmar går
förlorad än att hela din kropp kommer till
Gehenna. Det
är sagt: Den som skiljer sig från sin hustru
skall ge henne skilsmässobrev. Jag säger er:
Var och en som skiljer sig från sin hustru av
något annat skäl än otukt, han blir orsak
till att äktenskapsbrott begås med henne, och
den som gifter sig med en frånskild kvinna
begår äktenskapsbrott. Var
alltså fullkomliga, såsom er Fader i himlen
är fullkomlig. Vad
är det för kristlighet, när man väljer
ut en sådan bit som passar in på ens egen
moralfilosofi, men lämnar bort det som man inte
förmår leva upp till? Om man har bergspredikan
till sin livsgrund ska man väl ta allt och verkligen
bemöda sig om att följa den? Den kristlighet vi
ser i dag är på sin höjd religiositet, men
ingen kristendom. Har man inte Jesus med, finns det ingen
välsignelse i att låtsas vara
kristlig. Och
hur är det med oss själva? Har saltet mist sin
sälta? Är vårt liv sådant att det
är en återspegling av Jesus? Kan vi säga som
Mose anvisar (2 Mos 13:9f): Just
tecknet på handen och pannan är ett uttryck som
Uppenbarelseboken använder om den yttersta tiden,
när i stället vilddjuret ska tvinga sitt
märke på mänskornas hand och panna. Vad
är det som präglar vår tanke och vårt
handlande i dag? Är det Herrens undervisning eller
något annat? Vi
får skämmas, och vi måste skämmas. Vi
behöver gå till offerplatsen, till Golgata, och
se på påskalammet som blev slaktat för
vår skull, och vi behöver anropa Gud om
förbarmande för att vi har syndat och gjort
illa. Och
därifrån behöver vi inte gå
tomhänta. Offret räcker till, det är ett
evigt offer för alla människor i alla tider. Vi
sjunger i en sång: Här
handlar det inte om våra andliga övningar,
vår egen insats, vår egen tro. Nej, vill du
bygga på din egen tro eller dina egna övningar
kommer du för sent. Allt är färdigt, nu
får du ta emot den välsignelse som vår
store överstepräst offrade för dig och mig,
och för hela världen. Varje
förstfödd skulle räknas som helgad åt
HERREN. Den förstfödde var representanten för
familjen. Men alla skulle på ett annat sätt helga
sig: i sju dagar skulle man äta osyrat bröd. Ingen
surdeg skulle få finnas, och det var belagt med
dödsstraff att äta syrat bröd under denna
vecka, 2 Mos 12:15. I
NT ser vi flera gånger hänvisningar till och
uttolkningar av detta. I
Matt 16:6 med parallellställen uppmanas
lärjungarna att akta sig för fariseernas och
sadduceernas surdeg. Av fortsättningen ser vi att det
gäller läran. I 1
Kor 5:6 gäller det dåligt liv, otukt. Också
här hänvisar Paulus till påskalammet, och
säger att vi skall hålla högtid med
renhetens och sanningens osyrade bröd. I
Gal 5:9 tar Paulus kraftigt avstånd från
judaisternas surdeg, dvs den falska läran att man
behöver lite också av egna insatser för att
bli frälsta. Paulus försvarar med kraft
rättfärdiggörelsen av nåd allena genom
tron. Han gör det rentav så att han offentligt
och med stor skärpa träder upp mot Petrus, som har
varit svag och gett efter för de falska
apostlarna. Vad
det betyder att helgas åt HERREN förklarar Luther
i Lilla katekesen, första bönen: Helgelsen
till Kristus innebär inte att vi visar upp ett fromt
yttre liv, utan först och främst att vi är
helgade i hans offerdöd och uppståndelse, och
därmed växer in i gemenskapen med honom, så
att allt vi gör styrs av hans ord. Då kan vi inte
heller förbli i yttre synd och hänvisa till att
man gör så och så i dag, eller att det som
står i Bibeln är gammalmodigt. Nej, då
är vi villiga att göra upp med synden, var den
än tränger sig in, vore det i vår bokhylla,
i vår TV, vid vår familjs matbord eller i
vårt dagliga tal med våra arbetskamrater.
Vi
lever under ett starkt hot i vår tid. Må Herren
själv bevara oss i sitt ord och göra oss fasta
intill vår levnads slut, så att vi blir saliga
genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.
Men
när tiden var fullbordad sände Gud sin Son,
född av kvinna och ställd under lagen, för
att han skulle friköpa dem som stod under lagen,
så att vi skulle få söners
rätt. Gal 4:4-5.
När
tiden för deras rening var förbi, den som var
föreskriven i Mose lag, förde de honom upp till
Jerusalem för att bära fram honom inför
Herren, som det var befallt i Herrens lag: "Varje
förstfödd son som öppnar moderlivet skall
räknas som helgad åt Herren." De skulle
även offra ett par turturduvor eller två unga
duvor, enligt Herrens lag.
Helga
allt förstfött åt mig. Allt hos Israels
barn som öppnar moderlivet, både av
människor och boskap, tillhör mig. &endash;
Allt förstfött bland din boskap som är av
hankön skall tillhöra HERREN.
1.
Offret
Jag
säger er att om er rättfärdighet inte
går långt utöver de skriftlärdas
och fariseernas, skall ni inte kommain i himmelriket.
Det
skall för dig vara som ett tecken på din hand
och som en påminnelse på din panna, att
HERRENS undervisning skall vara i din mun.
Se,
nu är det öppet för vilka som helst
att in i det helgaste gå,
ty blodet har runnit och världen är
frälst.
O syndare, akta därpå!
(Sionsharpan 167:2)2.
Helgelsen
Guds
namn är heligt i sig självt, men vi ber i denna
bön, att det skall hållas heligt också
bland oss. När sker det? När Guds ord lärs
rent och klart och när vi som Guds barnlever efter
det.
Till
början
| Tal,
innehåll
| Onos
fatizon