"Helig,
helig, helig är Herren Gud, den Allsmäktige, han som
var och som är och som kommer." Upp 4:8
Huvudtexten
är från Uppenbarelseboken, en av allhelgonahelgens huvudtexter:
Upp 7:917:
9
Därefter såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde
räkna, av alla folkslag och stammar och länder och språk.
De stod inför tronen och inför Lammet, klädda i
vita kläder och med palmblad i händerna. 10 Och de ropade
med hög röst:
"Frälsningen
tillhör vår Gud, honom som sitter på tronen,
och Lammet."
11
Och alla änglar stod runt omkring tronen och kring de äldste
och de fyra väsendena, och de föll ner på sina
ansikten inför tronen och tillbad Gud 12 och sade:
"Amen.
Lovet och priset, visheten och tacksägelsen, äran, makten
och väldet tillhör vår Gud i evigheternas evigheter.
Amen."
13
En av de äldste frågade mig: "Dessa som är
klädda i vita kläder, vilka är de och varifrån
har de kommit?" 14 Jag svarade: "Min herre, du vet det."
Då sade han till mig: "Dessa är de som kommer
ur den stora nöden, och de har tvättat sina kläder
och gjort dem vita i Lammets blod. 15 Därför står
de inför Guds tron och tjänar honom dag och natt i hans
tempel, och han som sitter på tronen skall slå upp
sitt tabernakel över dem. 16 De skall aldrig mer hungra eller
törsta, inte heller skall solen eller någon annan hetta
träffa dem. 17 Ty Lammet som står mitt för tronen
skall vara deras herde och leda dem till livets vattenkällor,
och Gud skall torka bort alla tårar från deras ögon."
Här
får vi en beskrivning av den nya sången inför Guds
tron, den som beskrivs i den kära sången: Härligt
sången där skall brusa, stark som dånet av en vattenflod.
Sju
ting nämns i lovprisningen: Lovet, priset, visheten, tacksägelsen,
äran, makten, väldet. Allt detta tillskrivs Gud. Ingenting
handlar om människor.
Uppenbarelseboken
innehåller många lovsånger. När vi granskar
vad som kännetecknar dem ser vi att är de fullständigt
fria från allt tal om mänskliga gärningar. Jfr 5:910;
7:10,12; 11:1518; 12:1012; 15:34; 19:12,
68.
Därför
kallas den sången "den nya sången". Vad är
då den gamla sången? Den är bunden till vår
syndiga tillvaro, där finns jämmer och knorrande, klagan
och bitterhet. Men i himlen finns inte längre någon klagan.
Där finns bara lovsång till vad Gud har gjort. Det finns
inte ens någon antydan om att de som sjunger lovsångerna
skulle känna sig särskilt glada eller uppleva och beskriva
sin kärlek.
Vi
ska återvända till denna lovsång. Men först
frågar vi, vad det betyder att Gud är helig och att väsendena
tillber honom som helig.
1.
Lovsången är en tillbedjan av Helig Gud
Helig
= avskild. Gud kan inte blanda sig med synden, han släpper
inte synden inpå sig. Därför måste syndaren
dö inför Gud. Jes 6:35:
3
Och den ene ropade till den andre: "Helig, helig, helig är
HERREN Sebaot, hela jorden är full av hans härlighet."
4 Rösten från den som ropade fick dörrposterna
och trösklarna att skaka, och huset blev uppfyllt av rök.
5 Då sade jag: "Ve mig, jag förgås! Ty jag
är en man med orena läppar och jag bor ibland ett folk
med orena läppar, och mina ögon har sett Konungen, HERREN
Sebaot."
Jesaja
blev renad genom ett glödande kol, som tog bort hans missgärning,
hans synd blev försonad. Då kunde han träda fram
inför Gud. Så behöver också vi rening från
våra synder för att kunna träda fram inför
Gud i lovsångskören.
2.
Lovsångens rätta plats
Det
första: lovsången är inte till för att vi ska
komma upp i varv. Den har inte som uppgift att skapa stämning,
att försätta deltagarna i extas eller bereda plats åt
förkunnelsen.
Ibland
händer det att kristna sammankomster inleds med långa
stunder av lovsång. Det sker innan man har läst något
Guds ord eller bett tillsammans. Hur kan man komma fram inför
den Helige i sin synd, utan att först ha blivit renad från
synden?
Därför
brukar vi börja med syndabekännelsen i gudstjänsten.
Vi behöver veta vår plats, att vi inte kommer inför
Gud utan rening i Lammets blod.
Lovsångens
plats är efter avlösningen, efter förkunnelsen av
Guds väldiga gärningar. Den väller fram ur ett hjärta
som fyllts av tacksamhet över att Gud förbarmar sig över
syndare. Efter glädjebudskapet om syndernas förlåtelse
vill vi sjunga lovsånger! Då prisar vi Honom, som är
vår Frälsare och som låter oss träda fram
inför Guds tron klädda i Kristi rättfärdighets
vita dräkt.
3.
Den gamla sången är ofullkomlig
Här
på jorden är vår lovsång ofullkomlig. Den
är ännu blandad med den gamla sången, den ljuder
inte helt rent, även om det finns en himmelsk ton i den. När
den är som bäst kan vi få en föraning om den
himmelska lovsången.
Men
helt lik den himmelska blir den inte. Det beror på att vi
ännu är kvar på jorden, mitt ibland synden, och
vi har ett kött som djävulen vill fresta till avfall.
Därför måste lagen finnas med. Lagen talar om oss
och vad vi ska göra, för att uppfylla Guds vilja. Då
blir det nödvändigt att lovsången varvas med varningar
och förmaningar. Och också i själva lovsången
försöker djävulen föra in främmande element.
På
senare tid har många angripits av datorvirus. Det är
en väldigt bra bild av de faror vi lever i. Det värsta
viruset är synden, den onda begärelsen. Det finns inne
i vårt kött, och det blir vi aldrig kvitt här på
jorden. Det står i ständig kommunikation med vår
fiende och försöker öppna portarna i vår brandmur
så snart det kommer åt. Och då blir det farligt.
Guds
ord är vårt virusskydd, som alltid behöver vara
installerat!
4.
Några bibliska exempel
1.
Israels lovsång efter den underbara räddningen från
egyptierna, 2 Mos 14.
Ingen
hänvisning finns här till egen kraft. Hur skulle det
kunna det? Vad hade israeliterna gjort för att föra
dem lyckligt över Röda havet och för att dränka
egyptierna? Ingenting. Det under Gud gjorde var en oerhörd
demonstration av hans makt. Han hade ju sagt till folket, när
de greps av fasa inför havet, när egyptierna kom bakom
dem: Herren skall strida för er, och ni skall vara stilla
därvid.
2.
Hannas lovsång, sedan hon hade fött Samuel, 1 Sam 2:111
Herren
dödar och gör levande ... ty av egen kraft
är ingen stark.
3.
Davids lovsång, sedan arken hade förts till Jerusalem,
1 Krön 16:716
Till
stor del finns lovsången i Ps 105 och några andra
psaltarpsalmer. Och allt folket sade: Amen!
och prisade Herren.
4.
Hiskias sjukdom och lovsång, Jes 38:122
Hiskias
bön är människocentrerad, han hänvisar till
sina egna meriter. Trots det hör Herren hans bön. När
Hiskia blir bönhörd blir lovsångstonen en annan:
han berättar hur han förtvivlar, hur han tror att han
ska gå under. Men sedan sjunger han en lovsång: Se,
det som var så bittert för mig blev till nytta. I din
kärlek räddade du min själ från förintelsens
grop, ty du har kastat alla mina synder bakom din rygg.
(v. 17) Nu såg han sina synder och hur Gud hade förlåtit
honom, och lovsången steg upp till Gud.
5.
Marias lovsång efter att ängeln hade bebådat Jesu
födelse, Luk 1:4655
6.
Sakarias lovsång efter Johannes omskärelse, Luk 1:6879
Lovsången
innehåller en profetia om Guds väldiga gärning
genom Johannes Döparen och Jesus.
7.
Guds utvaldas lovsång, Rom 8:3139
8.
Lovsång till den outgrundlige, Rom 11:3336.
5.
Konklusioner och praktiska aspekter
1.
Lovsång är en god och påbjuden verksamhet.
Ps
147:1: Det är gott att lovsjunga vår Gud. Sådan
lovsång är ljuvlig och skön.
Jak
5:3: Får någon av er lida, skall han be. Är någon
glad, skall han sjunga lovsånger.
2.
Lovsången flyter fram ur tacksamheten över Guds frälsning,
inte ur mänskliga försök att skapa stämning.
Det
är inte fel att söka stämning (ljus, musik), men
många lovsångstillfällen strävar till att
skapa en sådan musikalisk miljö att kroppen suggereras
till sådana aktiviteter som upplevs som Andens tilltal. Anden
kommer till oss i Ordet och sakramenten, inte i känsla. Först
ska vi alltså predika Guds ord: lag och evangelium. Sedan
när Anden har visat på Kristus framkallar han lovsången
i vårt hjärta, och det kan mycket väl frambringa
starka känslor.
3.
Lovsången sker i den kristna församlingen, inte tillsammans
med icke-troende och sådana som bekänner en annan tro.
Lovsång
är inte ett medel att skapa gemenskap. Gemenskapen kommer från
tron, som driver fram en yttre bekännelse. Då vi tar
del av denna bekännelse känner vi igen våra medkristna
och kan ha gemenskap och lovsjunga med dem.
Någon
kanske undrar om inte Paulus och Silas sjöng lovsånger
tillsammans med hedningar i fängelset i Filippi. Jo, men de
inbjöd dem inte att dela vittnesbörd om sin tro, utan
det var Paulus och Silas som var de aktiva och förrättade
sin bön och sjöng lovsånger även om det var
mitt i natten i fängelset. De evangeliserade alltså,
de deltog inte en gemensam lovsångsgudstjänst med de
andra. Det är inte alls säkert att det har rätt verkan
att ställa sig på torget och sjunga lovsånger.
Det som behövs först för världens människor
är lag och evangelium.
Lovsång
är inte heller något sätt att söka gemenskap
med kristna från andra samfund. Genom lovsånger blir
det kanske möjligt att glömma olikheterna och uppleva
gemenskapskänsla, men då kommer man inte ihåg att
Bibeln varnar oss för att gå i ok med dem som inte tror.
Vi ska undervisa dem, och om inte vår undervisning bär
frukt ska vi dra oss ifrån dem. Jfr budet till Israel att
avhålla sig från främmande folk och umgänge
med dem.
Notera:
ordet ortodoxi betyder egentligen rätt lovsång,
fast man brukar använda det i betydelsen rätt lära,
renlärighet. I den betydelsen låter det torrt, kanske
negativt, men som rätt lovsång är det ett positivt
ord. Rätt lovsång hör samman med rätt lära.
4.
Bibeln talar också om en annan sorts lovsång: lovets
offer.
Hebr
13:15: Låt oss därför genom honom alltid frambära
lovets offer till Gud, en frukt från läppar som prisar
hans namn. Och glöm inte att göra gott och dela med
er, ty sådana offer har Gud behag till.
Det
finns två sidor av en kristen människas tacksamhet över
Guds välgärningar: dels att bära fram lovsång,
dels att dela med sig av sina ägodelar till dem som lider nöd.
Den delen av lovsången ska vi inte glömma bort.
Så
får vi ta vara på de rika uppmaningarna till lovsång
och förebilderna. Vi får tacka Gud för den rika
psalm- och sångskatt som vi har, där lovsången
har en framträdande plats och så gå ut, utanför
lägret och bära hans smälek, och där verka Herrens
verk i trohet.
Kol
3:16: Låt Kristi ord rikligt bo hos er med all sin vishet.
Undervisa och förmana varandra med psalmer, hymner och andliga
sånger och sjung med tacksamhet Guds lov i era hjärtan.
|